Een kalme geest

Als wandelen symptomen van depressie vermindert bij mensen met ernstige problemen, stel je dan eens voor hoeveel energie je kunt opdoen wanneer je je vermoeid of down voelt.

Neem een vriend of familielid mee, en je hebt er allebei nog wat aan!

Wandel in het bos

In de bossen wandelen is prachtig en geweldig voor het lichaam, zeggen onderzoekers.

Een studie aan de Universiteit van Illinois toonde aan dat wandelen in bossen kan helpen tegen cardiovasculaire ziekten, diabetes en depressie. Volgens onderzoekers kan een paar keer per week 20 minuten wandelen in het bos je gezondheid aanzienlijk verbeteren.

TIPS

Meer zelfvertrouwen

Wil je meer zelfvertrouwen? Voel je sterker en zelfverzekerder door deze tips.

Denk jij ook weleens ''ik zou wat meer zelfvertrouwen willen hebben" of ''me sterker en zelfverzekerder willen voelen''.

Op zich niets abnormaals hoor, dat hebben we allemaal weleens zo'n opkomende gedachte, bijvoorbeeld als het even niet zo lekker gaat of als je ergens tegenop ziet.

Toch wil ik je deze tips niet onthouden.

Wellicht kan je er iets uit oppikken wat je kan benutten of een ander er een plezier mee doen op een goed moment.

Ik geef je hier 17 items om eens naar te kijken.


Noteer je successen

1 Maak eens lijstjes van dingen die gelukt zijn, in plaats van de zaken die je nog moet doen.

Volgens mij zijn al die to-do-lijstjes funest voor het zelfvertrouwen.

Het is veel beter om successen bij te houden.

Zelfvertrouwen is ook een kwestie van je richten op de positieve zaken in het leven. FOCUSSEN dus!

Stel uitdagende, maar realistische doelen
2
Probeer niet alles te kunnen. Als je eisen te hoog zijn, kan je je zich steeds een mislukkeling voelen.

Zorg dat je geniet van de dingen die je kunt. Maar probeer ook af en toe iets te doen dat nét te moeilijk voor je is.

Hoe meer ervaring met het slagen in uitdagingen, hoe meer zelfvertrouwen je opbouwt. En hoe gelukkiger je wordt.

Ken je positieve eigenschappen
3
Schrijf al het goede van jezelf eens op een lijstje.

Wees niet te bescheiden, dit is een mooie gelegenheid om jezelf op de borst te kloppen!

Gebruik termen als 'ik ben' en 'ik heb'. Draag die lijst bij je, bekijk haar van tijd tot tijd en vul haar geregeld aan.

Kijk constructief naar kritiek
4
Kritiek hoort bij het leven. Sta altijd open voor kritiek van anderen, maar weet dat die kritiek een specifieke mening van iemand is.

Die kan je afwijzen of accepteren. Jij bepaalt welke kritiek voor je belangrijk is, en welke niet.

Ga om met succesvolle mensen
5
Mensen met weinig zelfvertrouwen voelen zich vaak bedreigd voelen door succesvolle personen.

Ze gaan veel liever om met mensen die het minder goed doen dan zijzelf.

Terwijl jij juist van succesvolle mensen kunt leren.

Succes trekt succes aan, net zoals negativiteit meer negativiteit aantrekt.

Ga om met mensen die je bewondert en je wordt gestimuleerd om zelf succes tot stand te brengen.

Neem tijd voor jezelf
6
Doe gewoon die cursus Italiaans, ga lekker zwemmen, of ga wijnproeven. Maak tijd en ontspan!

Als je goed voor jezelf zorgt, erken je dat je behoeften net zo belangrijk zijn als die van anderen.

Daarmee vergroot je je eigenwaarde en zelfvertrouwen.

Verlaag je eisen een beetje
7
Als je op feestjes bijvoorbeeld lastig contact legt met vreemden, verwacht dan niet dat je een 'leuk, spontaan gesprek' gaat voeren.

Bepaal vooraf dat een simpel gesprekje, desnoods over het weer, met één iemand voldoende is.

Wees tevreden als je dat gedaan hebt en beloon jezelf.

Accepteer complimenten
8
'Wat heb je dat mooi gemaakt.' 'Valt wel mee hoor, je had de kunstwerken van mijn medecursisten moeten zien!'

Complimenten zijn bedoeld om je zelfrespect te vergroten.

Neem ze dus aan, bedank de gever en deel zelf ook complimenten uit.

Het voelt goed om hardop uw waardering voor anderen uit te spreken, en je krijgt er waardering voor terug.

Zorg wel dat de complimenten oprecht zijn en overdrijf niet.

Laat onzekerheid toe
9
Mensen met een negatief zelfbeeld trekken nogal eens overhaaste conclusies.

Dat ze blijkbaar niet zo leuk zijn, omdat ze pas op het laatste moment worden uitgenodigd voor een feestje.

Bij gebrek aan bewijs voor - of tegen - die stelling, moet je de onzekerheid gewoon toelaten.

Concludeer dat er geen specifieke verklaring is, of dat je gewoon moet wachten tot de ware betekenis naar boven komt.

Investeer in persoonlijke groei
10
Lees boeken over persoonlijke groei. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een cursus assertiviteit, zelfrespect, stressmanagement, zelfbeheersing, timemanagement of communicatievaardigheden

Creëer banden met anderen
11
Ieder mens wil bij anderen horen. Als die behoefte niet wordt vervuld, kan dat leiden tot afzondering, vervreemding, eenzaamheid of depressie.

Een gevoel van verbondenheid versterkt zelfrespect en zelfvertrouwen.

Dus: investeer in je vrienden, word lid van een tennisclub, ga op zangles of begin een leesclub.

Voer zelfbewust telefoongesprekken
12
Moet je een lastig telefoontje plegen? Ga dan eens staan. Volgens mij geeft dat een gevoel van lichamelijk en psychologisch overwicht - ook al kan de ander je niet zien.

En lach tegen de telefoon. Wie lacht lijkt zelfverzekerder en zelfbewuster en wordt met meer respect behandeld.

Denk positiever
13
Programmeer je gedachten opnieuw. Herken negatieve ideeën en daag ze uit: is er bewijs voor deze gedachte? Maak ik dingen erger dan ze zijn?

Heb ik iets aan deze gedachte? Zet er vervolgens positieve gedachten voor in de plaats.

Dus niet: 'Ik heb die presentatie volledig verpest en sta voor gek' maar 'Oké, het ging niet denderend, maar iedereen vindt het lastig om voor een groep te spreken.

Hoe vaker ik dit doe, hoe beter het zal gaan.

Let op je lichaamstaal
14
Afhangende schouders, het vermijden van oogcontact en een gesloten houding zijn tekenen van onzekerheid.

Wil je een zelfverzekerde uitstraling? Ga dan rechtop zitten, doe de schouders naar achteren, maak oogcontact en lach met het hele gezicht.

Wees assertief
15
Assertiviteit vergroot de kans op succes in elke menselijke interactie. Wees duidelijk en eerlijk, en als je kritiek geeft, bekritiseer dan iemands gedrag, niet zijn persoonlijkheid.

Vergelijk jezelf niet steeds met anderen
16
Negatieve vergelijking een van de acht denkfouten van mensen met weinig zelfvertrouwen.

Zeg meteen 'stop' als je vergelijkt, en vervang die negatieve gedachte door iets positiefs dat los staat van de situatie.

Bijvoorbeeld: lekker weer vandaag. Als je jezelf tóch vergelijkt met een ander, laat je dan door diegene inspireren i.p.v. jezelf te kleineren.

Denk niet zwart-wit

17 'Als ik niet grappig ben, ben ik saai.' Zwart-wit denken vormt de basis voor perfectionisme. Óf je doet het helemaal goed, óf je bent een mislukkeling.

Het is een onrealistische manier van denken. Niemand is honderd procent aantrekkelijk of totaal lelijk, compleet briljant of volkomen dom.

Wees bewust van de zwart-wit denkfout, en sta haar niet langer toe.

Veel succes!